با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی، امروزه تمامی سازمانها اعم از دولتی یا خصوصی به دنبال بهبود مستمر عملکرد سازمانی می باشند. در سال های اخیر با افزایش تعداد بانکها فضای رقابتی شدیدی را برای بانکها و موسسات مالی ایجاد کرده است. بسیاری برای حفظ و ارتقای درصد سهم منابع و مشتریان خود، کارآفرینی و ایجاد شبکه ها در سازمان را در دستور کار خود قرار داده اند؛ در شرایط ناپایدار و رقابتی کنونی، کارآفرینی و گرایش به بازار و همچنین قابلیت شبکه هر سه برای موفقیت بانک ها امری ضروری محسوب می شوند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش به بازار، قابلیت شبکه و کارآفرینی برعملکرد کارکنان بانک انجام شد. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، و مدل معادلات ساختاری است، که به کمک نرم افزار PLS انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه کارکنان بانک سپه (شعب تهران) به تعداد 870 نفر می باشند و براساس روش نمونه گیری 266 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آگوستا و همکاران (2018) استفاده شد، که پایایی سوالات پرسشنامه برحسب آلفای کرونباخ برابر با 89/0 تعیین گردید. بر اساس یافته های پژوهش مشاهده شد که: بین گرایش به بازار و عملکرد تأثیر مثبتی وجود دارد. بین کارآفرینی و قابلیت شبکه و عملکرد تاثیر مثبتی نمایان شد. همچنین بین کارآفرینی و گرایش به بازار تأثیر مثبتی وجود دارد. موضوع پژوهش حاضر از این جهت قابل اهمیت می باشد که به دنبال بررسی گرایش به بازار و قابلیت شبکه و کارآفرینی بر عملکرد میباشد.
haghi Nojehdeh A, Shafi Layalestani A, haghi Nojehdeh R. The effect of market orientation, network capability and entrepreneurship on performance(Case study: Sepah Bank). 3 2022; 1 (4) : 2 URL: http://jiis.iauh.ac.ir/article-1-21-fa.html
حقی نوجه ده علی، شفیع لیالستانی علی، حقی نوجه ده رضا. تأثیر گرایش به بازار، قابلیت شبکه و کارآفرینی برعملکرد (مطالعه موردی: بانک سپه). 1. 1401; 1 (4) :10-20