[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 6 - ( 11-1403 ) ::
جلد 3 شماره 6 صفحات 36-21 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری عمیق در تحلیل احساسات کاربران شبکه های هوشمند سرمایه گذاری
نسرین صالحی چگنی ، صبا جودکی ، مجتبی صالحی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
چکیده:   (267 مشاهده)
تحلیل داده‌های سهام شرکت ها یکی از روش‌های مهم برای ارزیابی عملکرد و ارزش شرکت‌ها و انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است. در این مقاله، مجموعه داده نظرات کاربران شبکه هوشمند سرمایه‌گذاری سهام یاب با هدف تحلیل احساسات کاربران گردآوری شده است. ابتدا الگوریتم‌های درخت تصمیم، ماشین بردار پشتیبان، بیزین ساده و نزدیکترین همسایه پیاده‌سازی شدند؛ که بردار پشتیبان با صحت 61 درصد بهترین عملکرد را به‌دست آورد. سپس برای مقایسه این الگوریتم‌های یادگیری سنتی با الگوریتم‌های یادگیری عمیق، شبکه‌های LSTM و BERT به زبان فارسی و BERT به زبان انگلیسی پیاده سازی شدند. این مدل ها به ترتیب با صحت های 72 ، 82 و 83 درصد عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم های سنتی داشتند. در ادامه مدل LSTM با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک با هدف به دست آوردن هایپر پارامترهای بهینه پیاده سازی شد که به صحتی برابر با 46/81 درصد رسید. در فاز پایانی، الگوریتم BRET دو زبانه با ترکیب متن فارسی نظرات و معنای انگلیسی آن‌ها پیاده سازی شد و به عملکرد 84 درصد دست یافت. انتظار می‌رود استفاده از این مدل بتواند به بهبود عملکرد سیستم‌های پیش‌بینی کننده و توصیه گر در سایت‌های اقتصادی کمک نماید.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: پردازش زبان طبیعی، تحلیل احساسات، یادگیری عمیق، شبکه عصبی، سیستم‌های توصیه‌گر
متن کامل [PDF 1648 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/16 | پذیرش: 1403/11/19 | انتشار: 1403/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Chegeni N, Joudaki S, Salehi M. Deep Learning in Sentiment Analysis of Investment Smart Networks Users. 3 2025; 3 (6) : 3
URL: http://jiis.iauh.ac.ir/article-1-34-fa.html

صالحی چگنی نسرین، جودکی صبا، صالحی مجتبی. یادگیری عمیق در تحلیل احساسات کاربران شبکه های هوشمند سرمایه گذاری. 1. 1403; 3 (6) :21-36

URL: http://jiis.iauh.ac.ir/article-1-34-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 6 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیستم های اطلاعاتی هوشمند Intelligent Information Systems Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4703